Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru

wah... boleh update blog kat ofis hari ni
Pada AK, ucapan ni bukan hanya untuk mereka yang bergelar guru/pensyarah, tapi pada semua.. apa taknya, kalau kita ni kakak, mesti kita pernah ajar adik2, kalau kita ni sahabat, kita mungkin pernah kongsi ilmu kita. Kalau kita ni mak atau ayah, anak2 adalah murid-murid kita. Dan begitulah seterusnya… (mentang-mentang takde programmer’s day.. nak jugak join sekaki)

AK begitu tertarik dengan sajak allahyarham usman awang kat tv1 pagi tadi. Begitu juga ingatan dari dr fazillah kamsah kat tv3 untuk sentiasa mendoakan guru-guru kita dan semua yang telah berkongsi ilmu dengan kita. Mudah-mudahan ilmu itu akan menjadi lebih berkat

Pagi tadi, AK dok belek2 address/contact list kat henfon AK. Takde satu pun nombor bekas guru2 AK yang ada…. Sedih pulak. Jadi, AK hantar je ucapan pada kawan2 dan saudara2 dan guru-guru anak2… kalau ada yang tak terima, anggapla post ni pengganti sms..

Anak2 pun sebuk mintak dibelikan hadiah untuk guru memasing. AK dah janji weekend ni nak belikan. Minggu depan ada sambutan hari guru kat sekolah. Itu jelah antara yang mampu kita lakukan untuk balas jasa guru2 ni. Tak ternilai dan tak terbalas..

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta,
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara,
Jika hari ini seorang ulama yang mulia,
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

(Dipetik dari sajak GURU OH GURU karya Allahyarham Usman Awang
AK terima sms ni, dari cikgu tadika luqman dulu

I can appreciate coffee without susu,
nights without lampu,
curry without lembu,
burger without keju,
but not school without guru!!
Happy Teacher’s Day to all of u

No comments: